USAs importtullar försvårar: bör e-handlare ändra fokus?

En skylt där det står US tariffs ahead. Det handlar om USAs importtullar.

USA har infört importtullar som i praktiken lägger på en basnivå om 10 % för de flesta varor och, för EU, toppar upp så att den totala tullen minst blir 15 % om den ordinarie nivån låg under det. För e-handlare betyder det högre landed cost, mer friktion i checkout och att du nu kanske behöver tänka om kring marknadsprioritering (utan att helt släppa taget om USA). Samtidigt pausas de-minimisregeln (duty-free under 800 USD) från 29 augusti 2025. Det gör småpaket dyrare och mer administrativa. Hur bör du som e-handlare tänka och agera nu?

Så påverkas e-handlare av USAs nya importtullar

I april 2025 infördes ett IEEPA-baserat (nödlag) ramverk som lade en generell 10 %-tull på importer till USA. Därefter kom ett tillägg i juli 2025 som specificerar land- och varunivåer. För EU-varor säger beslutet i klartext: om den ordinarie tullsatsen i HTS/HTSUS (Harmonized Tariff Schedule of the U.S. = USA:s tulltaxa) är under 15 %, läggs ett tillägg på så att totalen blir 15 %. Om den redan är ≥15 % tillkommer inget extra. För andra länder gäller i normalfallet +10 % ovanpå ordinarie HTS-nivå. Parallellt har Vita huset beslutat att suspendera de-minimis – det vill säga den tidigare tullfria gränsen för lågvärdeförsändelser (800 USD): från 29 augusti 2025.

Varför spelar det roll? Dels ökar varukorgens slutpris när HTS/HTSUS-tullen plus det nya påslaget räknas in. Dels försvinner expressflödets ventil: små order behöver nu förtullas och beläggas med tull/avgifter. Detta kan helt enkelt sänka konverteringen.

Vilka marknader är bättre alternativ för e-handlare?

Det är klokt att styra mer trafik och budget mot marknader där handelshinder är lägre just nu, samtidigt som du behåller en fot i USA ifall reglerna lättas.

  • Storbritannien (UK): EU–UK-avtalet ger 0 % tull när varorna uppfyller RoO (Rules of Origin, ursprungsreglerna). Det kräver rätt dokumentation, men ger enkel prisbild och korta ledtider.
  • Kanada: CETA (handelsavtalet mellan EU och Kanada) tar bort tullar på i princip alla tullrader (≈ 98–99 %). För engelskspråkiga butiker är anpassningen ofta enkel.

Samtidigt kan det vara smart att inte släppa USA helt. Tullregimen är föremål för pågående rättsprocess: en handelsdomstol underkände delar av tariff-paketet i maj, men beslutet är pausat i väntan på överklagande. Med andra ord: tarifferna gäller i dag, men spelplanen kan svänga. Fortsätt därför odla efterfrågan med CRM (Customer Relationship Management, t.ex. kunddatabas/nyhetsbrev), retargeting på låg nivå och ett smalt, lönsamt SKU-urval. Då slipper du börja om från ruta ett om läget blir mer normaliserat.

Bokstäverna CETA placerade på ekonomisidor, symboliserar handelsavtal och internationell handel som påverkas av USA:s importtullar.

Så här kan du fortsätta sälja till USA

Om du säljer vidare till USA överväg DDP-upplägg (Delivered Duty Paid, du tar tull/moms/avgifter redan i checkout) på utvalda, högmarginal-SKU:er. DDP minskar överraskningar för kunden och risken för avbrutna köp när de-minimis är borta. Samtidigt kan du ge en transparent “tull/avgift”-rad i kassan och testa marknadsspecifika priser i Shopify Markets för att kompensera det nya påslaget. (Glöm inte att klassificera rätt i HTS/HTSUS – fel kod kan ge onödigt hög tull.)

Besök bloggen igen för fler nyheter, information om vad som gäller, tips och en massa annat intressant för e-handlare.

PS. Säljer du via Shopify och bokför i Fortnox? Vi på Linklab har tagit fram en integration som automatiserar bokföringen mellan Shopify och Fortnox. Hör av dig om du vill veta mer!

Linklab
Integritetsöversikt

Vi använder cookies för att ge dig den bästa möjliga upplevelsen på vår webbplats.
Cookie-informationen sparas i din webbläsare och används för att webbplatsen ska fungera korrekt, komma ihåg dina inställningar och hjälpa oss förstå hur sidan används.
Vi samlar även in anonym statistik för att förbättra innehållet och använder marknadsföringscookies för att kunna visa relevant information och annonser i våra kanaler.